meno:

heslo:

    1 užívateľ on-line

Hľadaný text - Databáza aktivít


Databáza aktivít - knižnica inšpirácií

Upozornenie: na tomto mieste sa zobrazuje len výber z databázy. Kompletná databáza je dostupná pre prihlásených užívateľov.

I. Základná charakteristika aktivity | II. Didaktické ciele | III. Príprava aktivity | IV. Podrobný popis aktivity | V. Diskusné fórum k aktivite

Dátum pridaniaZdrojEmail autoroviPočet prístupovHodnotenie
30.09.2005 Strom poslať 17706 Buďte prvý!

Grafový ofarbovací matboj

zobrazenie pre tlač

Celkový čas trvania aktivity Vek žiakov (v rokoch) Optimálny počet účastníkov Rozdelenie účastníkov Odporúčaná časť dňa Minimálny počet organizátorov Čas na technickú prípravu
1:30 až 2 hod. 14 až 25 16 až 32 Jednotlivci, Družstvá 6 až 8 členné Popoludnie, Večer 2 0:15 hod.

I. Základná charakteristika aktivity
hore

Anotácia:
Matematická hra, v ktorej cieľom hráča je spojiť dva protiľahlé vrcholy grafu na hracom pláne jednofarebnou cestou svojej farby. Počas turnaja v tejto hre môžu hráči stávkovať a taktizovať tak, aby ich družina získala čo najviac bodov.

Kľúčové slová:
graf, farbenie, stratégia

Typ aktivity - forma:
Súťaž v matematickej hre (matboj) - Individuálny turnaj (Vylučovací (pavúk))

Predmet - oblasť:
Matematika - Algoritmy

Predpokladané vedomosti:
nie sú potrebné vedomosti presahujúce logické myslenie


II. Didaktické ciele
hore

Fáza poznávacieho procesu:
Precvičenie znalostí, Prepojenie viacerých oblastí

Kompetencie:
Práca s informáciami - radiť sa s ľuďmi vo svojom okolí, dávať veci do súvislosti a organizovať poznatky rôzneho druhu, rozumieť grafom, diagramom a tabuľkám, posudzovať a hodnotiť
Autonómia osobnosti - robiť rozhodnutia, nachádzať nové riešenia, prispôsobovať sa rýchlym zmenám


III. Príprava aktivity
hore

Pomôcky:
Papier, Písacie potreby, Iné pomôcky, Tabuľa

Iné pomôcky:
primerané množstvo vytlačených hracích plánov

Čas na technickú prípravu:
15 minút


IV. Podrobný popis aktivity
hore

Súbory:
application/pdfhraci plan.pdf Hrací plán (8.6 kB)


Text:

Pravidlá hry

Hru hrajú na hracom pláne proti sebe dvaja hráči, ktorí sa striedajú v ťahoch. Na začiatku každý hráč označí (vyfarbí) svojou farbou dva protiľahlé vrcholy štvorca ohraničujúceho hrací plán. Hráč, ktorý je na ťahu, vyfarbí svojou farbou jeden neofarbený vrchol grafu. Vyhráva ten hráč, ktorý prvý vytvorí cestu (súvislú postupnosť vrcholov) svojej farby spájajúcu dva začiatočné vrcholy.

Priebeh turnaja

Turnaja sa zúčastňujú jednotlivci, hodnotí sa však celkovo úspešnosť družín. Zápas predstavuje zohratie dvoch hier (hráči sa dohodnú alebo si strihnú, kto bude začínať prvú a kto druhú hru), v prípade nerozhodného stavu si strihnú o to, kto rozhodne, kto začne tretiu hru. Systém zápasov je vymyslený tak, aby boli dodržané nasledové podmienky: Hráč vypadáva z turnaja až vtedy, keď prehral dva zápasy. Navyše, tri za sebou nasledujúce výhry rušia jednu prehru. Po istom počte kôl, ktorý závisí od počtu hráčov na začiatku, sa systém turnaja mení na klasický pavúkový - štvrťfinále, semifinále a finále. Hráči, ktorí vypadnú z turnaja, získajú za účasť v turnaji peniaze. Suma sa pohybuje v závislosti od toho, koľko zápasov hráč vyhral, kým vypadol. Tieto peniaze je možné použiť v stávkovej kancelárii. Stávkujúci môže staviť na víťazstvo ľubovoľného hráča v zápase, ktorý ešte nezačal, ľubovoľné množstvo peňazí. V prípade, že stávkujúci uhádol víťaza daného zápasu, získava dvojnásobok stavenej sumy, v opačnom prípade stavená suma prepadá. Na konci turnaja sa každej družine spočíta množsvo zarobených peňazí (nezáleží na tom, či sú to odmeny za umiestnenie v turnaji alebo peniaze zarobené v stávkovej kancelárii). Na zdarný priebeh turnaja je veľmi dôležité udržiavať v miestnosti disciplínu. Je dobré mať na tabuli dopredu pripravený rozpis zápasov na jednotlivé kolá a rozpis, ako budú hráči rozsadení. Dobrý nápad je mať stoly, pri ktorých sa hrajú zápasy, označené číslami. Takisto sa osvedčila inštrukcia, že ak nejaký zápas skončil, hráči ostanú sedieť pri stole a ten, kto daný zápas vyhral, zdvihne ruku a čaká, kým sa daný výsledok nezaeviduje na tabuli. Keď skončia všetky zápasy daného kola, oznámi sa, ktorí hráči z turnaja vypadli a môžu si vyzdvihnúť odmenu. Takisto sa oznámi, ku ktorému stolu si má kto posadať na zápasy nasledujúceho kola. Predtým ako začnú hráči pri hracích stoloch nové zápasy, je vyhradený čas, kedy stávková kancelária berie stávky. Zápasy nového kola sa smú začať až po uzavretí všetkých stávok. Rozpis zápasov je dobré spraviť tak, aby presuny hráčov medzi kolami medzi stolmi boli minimálne. Takisto rozpis zápasov treba urobiť tak, aby boli dodržané pravidlá, kedy hráč vypadáva z turnaja. Prekvapením tohto systému turnaja je nasledovná situácia: z jednej družiny už viacero ľudí z turnaja vypadlo a majú celkom slušný balík peňazí. Počas prestávky medzi kolami sa teda dohodnú s ďalším členom svojej družiny, aby naschvál prehral, pretože oni stavia na jeho najbližšieho súpera a teda napriek tomu, že ďalší z družiny z turnaja tým pádom vypadne, množstvo peňazí v družine významne vzrastie. Ak sa stretnú proti sebe dvaja s takouto taktikou, hrajú vlastne úplne inú hru. Namiesto toho, aby sa snažili vytvoriť cestu spájajúcu ich dva začiatočné vrcholy, snažia sa vzniku takejto cesty zabrániť!


V. Diskusné fórum k aktivite
hore

Fórum k tomuto príspevku

Iba zaregistrovaní užívatelia môžu prispievať do fóra.
Registrácia

Od kohoDátumVec
Text




PROJEKT JE SPOLUFINANCOVANÝ EURÓPSKOU ÚNIOU

O projekteAutoriKontakt